S novým rokem zpravidla přichází i nová vlna motivace. Chceme se lépe stravovat, více hýbat, povýšit v práci, nebo naopak přestat s nezdravími zlozvyky. Jak už to, tak ale bývá, po pár týdnech přichází krize. Motivační diáře končí v šuplíku, zázračné celerové džusy na hubnutí v koši a ani fitness centra už nejsou přeplněná tak, jak tomu bylo začátkem ledna. Proč tomu tak je? Jaké jsou ty první chyby, na kterých se nedají stavět základy?
váha s metrem a jablkem
Neplánujeme logicky.
Úplně první chyba, kterou udělal v životě snad každý, je špatný postup při plánování cílů. Umíme si sice určit svůj primární cíl, ale už ho nedokážeme proměnit v akční plán. Prvním krokem tedy je, rozložit svůj cíl na několik menších cílů. Místo jednoho dlouhodobého cíle tedy pracujeme např. s třemi střednědobými. Dále bychom se měli zamyslet nad dílčími úkony, pomocí kterých těchto cílů dosáhneme a tím vytvoříme drobné a snadno proveditelné cíle krátkodobého charakteru. Splnit postupně tyto malé cíle už by pro Vás mělo být snadné.
Rozložení jednoho velkého cíle na střednědobé a následně velmi malé každodenní kroky je nejdůležitějším krokem celého procesu, ale je často opomíjeno.
Dáváme si moc velké, nebo nereálné cíle.
A to je také důvod, proč novoroční předsevzetí tak často končí neúspěchem. Svého cíle většinou nedosáhneme, ale mnohem častěji proto, že je postup k němu moc dlouhý a nám dojde trpělivost.
Dáváme si mnoho cílů.
Velmi často si určujeme moc předsevzetí najednou, a ještě častěji těch, které jsou navzájem v rozporu. Je nutné být v tomto ohledu realista a přiznat si, že některé věci nejdou dohromady. Pravděpodobně se nám tedy nepodaří vydělávat více peněz a zároveň věnovat více času rodině.
předsevzetí na rok 2020
Jdeme do všeho po hlavě.
Na závěr nutno uvést asi největší problém novoročních předsevzetí a ukážeme si ho na tom nejčastějším z nich, což je na oko prosté a jednoduché „zhubnu“. Začíná to tak, že si lidé po svátcích plných hodování naordinují tvrdý režim. V praxi to většinou znamená chodit cvičit, nebo běhat nejlépe každý den a najet na restriktivní dietu. Diety jsou kapitola sama o sobě, protože se lidé o stravování nevzdělávají z vhodných zdrojů, a tak se většinou jedná o diety nesmyslné a nezdravé. Takový životní styl samozřejmě není dlouhodobě udržitelný, a tak místo toho, abychom dělali malé, ale jisté krůčky, vše vzdáváme po pár týdnech tvrdého režimu.
Teď, když už znáte zásadní chyby, nebude Vám nic bránit se jich vyvarovat a Vaše novoroční předsevzetí tentokrát jistě dodržíte. Hodně štěstí!