Jak již bylo v úvodu řečeno, člověk si vlastně hraje celý život. Hra je velmi důležitá a podporuje děti již v raném věku k jeho správnému vývoji. Podněcuje jeho motoriku, zlepšuje koordinaci, podporuje myšlení, fantazii a mnoho dalšího. Účelem této činnosti je především zábava a relaxace, ale mimo to může mít i vzdělávací funkci.
Hrací pole s figurkami a kostkou
Hry jako takové můžeme rozdělit podle počtu osob, které se jí zúčastní. Může se jednat o hry určené pro jednotlivce, ale i hry pro pár či větší skupinu lidí. Obecně lze říci, že hry, které hrajeme s více lidmi, jsou pro nás přínosnější. Kromě zábavy a odpočinku, kterou hra přináší, má i mnoho dalších výhod. Učíme se určitým způsobem komunikovat s jinými hráči, popřípadě s nimi spolupracovat. Navazujeme nové vztahy a socializujeme se – začleňujeme se do společnosti. Z tohoto důvodu je hra tak důležitá již v dětském věku. Mimo to můžeme také rozvíjet logické myšlení, slovní zásobu a představivost dítěte. Všechny tyto dovednosti se mu pak v pozdějším věku budou hodit.
Existuje mnoho druhů her. Mezi ty nejznámější patří například pohybové hry (volejbal, fotbal aj.), společenské hry (karty, šachy aj.), tematické (námětové) hry neboli „hry na něco“ (obchod aj.) či konstruktivní hry (skládání kostek, puzzle aj.), kterými se baví zejména děti předškolního věku. Ve školství se využívají tzv. vzdělávací hry, které mohou hravou formou vštípit nenásilně dítěti naučnou látku, aniž by to postřehlo. Takže taková škola hrou.
chlapec s volejbalovým míčem
Hry, ale nejsou určeny jen pro děti. Hrají si i dospělí. V pozdějším věku, kromě sportovních a společenských her, budí zájem hry hrané zejména na moderních technologiích jako jsou počítače, tablety, playstationy a různé herní konzole. Tyto hry však nemají takové pozitiva jako ty ostatní. Samostatný oddíl tvoří hry hazardní, které fungují spíše na principu náhody. Jejich pravidelné hraní může vést až k závislosti.
Hry mají své pozitivní ale i negativní stránky záleží, jaké hry hrajeme. Důležité je, aby nezpůsobovali pocity úzkosti, strachu, deprese a stresu, ale naopak radost, uvolnění a hráli se pro zábavu.